Jeden z pociągów regionalnych kursujących z Lublina do Rzeszowa powinien pojechać dalej na południe. Dzięki temu powstałoby połączenie kolejowe z Lublina w Bieszczady – postuluje czytelnik naszego portalu. Jednak pasażerowie raczej nie powinni liczyć na pociąg bezpośredni ze stolicy regionu lubelskiego do np. Zagórza.
Propozycja czytelnika
Do „Rynku Kolejowego” dotarł list postulujący, aby od wejścia w życia nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów wydłużyć kursowanie jednej pary pociągów REGIO tak, aby powstało bezpośrednie połączenie z Lublina do Zagórza lub Jasła. Zdaniem czytelnika, który nie widzi szans na połączenie Lubelszczyzny z Bieszczadami pociągiem międzywojewódzkim, połączenie Lublina z Zagórzem mogło by nastąpić poprzez łączenie relacji pociągów regionalnych. Daje tutaj przykład sukcesu połączenia kolejowego Lublin – Rzeszów, jakie powstało w wyniku połączenia dwóch osobnych relacji: Lublin – Stalowa Wola Rozwadów i Stalowa Wola Rozwadów – Rzeszów (przez Tarnobrzeg). W ocenie autora propozycji utworzenie pociągu ze stolicy województwa lubelskiego do Zagórza dałoby szansę odebrania części pasażerów przewoźnikom autobusowym. Zwłaszcza, że po wzmocnieniach taborowych przewoźnika nie powinno być problemu z wysyłaniem największych spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi tej relacji.
Na początku nowe połączenie można by przetestować w weekendy i w wakacje, czyli wtedy, gdy pasażerów powinno być najwięcej. Na bazie zdobytych doświadczeń można by podjąć decyzje, co dalej z tym połączeniem – kończy czytelnik.
Obecny rozkład jazdy
Stan obecny jest taki, że z Lublina i w ogóle z województwa lubelskiego nie ma połączenia kolejowego z południowo- wschodnim zakątkiem kraju. Nie zmieni się sytuacja po zakończeniu modernizacji odcinków linii kolejowych nr 106 Rzeszów Główny - Jasło i nr 108 Stróże - Krościenko. Zgodnie z zapowiedziami i rocznym rozkładem jazdy, od 1 września pociągi REGIO rozpoczną obsługę ciągu komunikacyjnego Rzeszów – Jasło – Zagórz. Zgodnie z rocznym rozkładem jazdy (za wyszukiwarką połączeń SITKOL i rozkładem jazdy opublikowanym na stronie www.plk-sa.pl), zapewniono jedno dogodne połączenie składami REGIO z Lublina do Jasła z przesiadką w Rzeszowie. Wyjazd nastąpi o 11:46, a czas przejazdu wynosi 5 godzin i 12 minut. W przeciwnym kierunku również zapewniono podobne, z tym że popołudniowe połączenie. Po 5 godzinach i 18 minutach dwoma pociągami REGIO można będzie dojechać do „Koziego grodu” na godzinę 20:50. Warto podkreślić, że w przypadku połączenia powrotnego, na stacji Jasło zapewniono dość dogodną przesiadkę ze składu z Zagórza. Zatem, jeśli tylko roczny rozkład jazdy nie zostanie zmieniony w ramach korekty wrześniowej, to podróżni będą mieli do dyspozycji możliwość podróżowania z przesiadką na postulowanej przez czytelnika relacji.
Urzędy marszałkowskie są raczej za skomunikowaniami
Do propozycji zapewnienia bezpośredniego połączenia relacji Lublin – Rzeszów – Jasło/ Zagórz organizatorzy kolejowych połączeń regionalnych w województwach: lubelskim i podkarpackim odnoszą się bez większego entuzjazmu. W ocenie Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego bezpośrednie połączenie kolejowe pociągami REGIO nie jest w ogóle rozpatrywane. Powodem tego jest planowana kontynuacja prac rewitalizacyjnych na linia nr 106 i nr 108 w unijnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 i utrudnienia z nimi związane. W ocenie samorządu województwa podkarpackiego lepszych skomunikowań pociągów na wskazanym ciągu komunikacyjnym należy się spodziewać po zakończeniu wspomnianych inwestycji.
Samorząd województwa lubelskiego wskazuje zaś, że takie połączenie powinien zorganizować ktoś inny. Beata Górka, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego stoi na stanowisku, że połączenie Lublina z Bieszczadami powinno być organizowane przez organ administracji odpowiedzialny za pociągi międzywojewódzkie.
- W przypadku proponowanego połączenia Lublin – Rzeszów – Jasło/Zagórz, w opinii organizatora przewozów w naturalny sposób pretendowane jest ono do uruchomienia i finansowania w ramach połączeń międzywojewódzkich, których ustawowym organizatorem jest minister właściwy do spraw transportu. Wynika to z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – wyjaśnia Beata Górka.
Jak podkreśla rzecznik lubelskiego samorządu wojewódzkiego, organizator kolejowych połączeń w regionie dokłada wszelkich starań, aby wszystkie pociągi były ze sobą jak najlepiej skomunikowane. Dlatego uważa, że zapewnienie połączenia Lublina z Zagórzem i Jasłem jest jak najbardziej pożądane, jednak tylko pod warunkiem zachowania układu połączeń na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów linii nr 68.
- Umożliwienie postulowanego skomunikowania jest działaniem pożądanym przez Województwo Lubelskie, przyczyniającym się do poprawy atrakcyjności połączenia bezpośredniego Lublin – Rzeszów – podkreśla Beata Górka.
Rozmówczyni „Rynku Kolejowego” wskazuję, że organem właściwym do zapewnienia skomunikowań pociągów organizowanych wspólnie przez samorządy województw lubelskiego i podkarpackiego z pociągami kursującymi na południe od Rzeszowa jest Marszałek Województwa Podkarpackiego.